lördag 11 oktober 2014

Min hjälpreda i köket

Jag ser ett stort matlagningsintresse hos Fabian redan nu. Jippi! Själva ätandet av maten är det väl sisådär med (som hos de flesta 3-åringar antar jag..?), men att hjälpa till i köket är väldigt poppis. Så fort jag ska börja med middagen är han där och vill hacka, röra och smaka på alla ingredienser. Jag är förstås jätteglad för detta. Det är så himla kul att laga mat tillsammans. 

Idag har vi både pressat 2 kg apelsiner till frukostjuicen och lagat carbonara tillsammans. Fabian har en egen kniv (inte jättevass, men ganska...) som han använder på ett strålande sätt. Dessutom har han har lärt sig att både hacka lök, skära grönsaker och pressa vitlök. Vore superkul om intresset håller i sig tycker jag. 

Och resultatet? Det får väl familjen bedöma... men middagen slank ner utan problem och inga rester kvar. 

Nu är det lördagkväll. Brasan är tänd. Sussie och Gurra var här med svamp till oss i utbyte mot en flaska äppelmust. Perfekt med bytesaffärer :). Efter det hann vi med bad och bastu och nu blir det slapp i soffan innan morgondagens hektiska schema. God natt!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar