söndag 27 juli 2014

Matjesill och fiskeutbildning vid Boo Brygga.

Kvällarna blir aldrig svala just nu. Vilket semesterväder vi har fått. En dag har det regnat hittills under ledigheten och då satt vi i en bil mot Skåne. Vilken tajming. För att svalka oss och samtidigt byta terassen mot en annan middagsmiljö tog vi igår bubblan ner till Boo Brygga. Med i middagskorgen hade vi matjesill, potatis, ost och smör. Och så fiskespöna såklart. Tyvärr hade vi ingen fiskelycka denna kväll (kanske för tidigt eller för varmt i vattnet). Men istället fick vi se Nicke bada i vattnet med kläderna på. Vad gör man inte för att skoja med Fabian :-)?




lördag 26 juli 2014

Astrid Lindgrens Värld och semester på hemmaplan

På vägen hem från Woodlands besökte vi Astrid Lindgrens värld. Planen från början var att ta detta på vägen ner mot Skåne men vädrets makter gjorde att vi ändrade oss. Istället visade termometern nästintill 30 grader när vi parkerade bilen i Vimmerby. Med fulla vattenflaskor och solkräm attackerade vi parken med spänd förväntan. Störst förväntan hade förstås Fabian som skulle få träffa både Pippi, Emil och Pelle med mjölken (Saltkråkan). Hans förväntningar införlivades med råge. 

Jag är förvånad och glatt överraskad över hur smidigt allt gick inne på Astrid Lindgrens värld. Trots mängden barn och föräldrar och trots hettan var det inga långa köoer någonstans, inga sura miner och det fanns dessutom både mat pch toaletter precis överallt. Att det dessutom visades teater/musikal av hög kvalitet som en del av entrébiljetten gjorde inte saken sämre. Vi kommer garanterat att åka tillbaka hit om några år igen. 






Just nu tillbringar vi semestern på hemmplan. Jätteskönt om man frågar mig. Magen börjar kännas ordentligt nu (framförallt om kvällarna) och det känns lyxigt att kunna lägga mig i sängen precis när jag vill utan att behöva ta hänsyn till någon annan (mer än familjen förstås :-)). Men med Bagarsjön alldeles runt knuten och 30 graders värme ute går det ingen nöd på oss. Vi varvar husfix med svalkande bad, lite umgänge och stora mängder kall dryck och vattenmelon. Igår gästades i av både Eric, Sussie och Gurra. Alla badade utom jag... 






söndag 20 juli 2014

Woodlands

På plats i Örkelljunga på Woodlands Golf & Country Club. Ett helt unikt ställe med specialdesignade arktitektritade villor (bebodda av mestadels danskar) och många roliga aktiviteter för både golfare och ickegolfande familjemedlemmar. Fabbe tror att han har hamnat i himmelriket. Här har han nämligen tillgång till obegränsat med rangebollar och kan både spela fotboll och köra golfbil hur mycket han vill. 

Hittills har vi hunnit med två golfrundor - den senaste spelade jag och Nicke alldeles själva imorse klockan kvart i sju medan de andra sov. Idag är det 5 år sedan vi träffades första gången och det firas som bäst men en dejt på tu man hand. 








Falsterbo

Fabian är en riktigt försekommen kille. Efter många dagar med sina föräldrar och farfar började Fabbe sakna sina kompisar. "Mamma jag har ingen att leka med" sa han till mig när han vaknade på morgonen. Usch vad ont det gör i mammahjärtat då. Men väl på stranden löste Fabbe problemet själv. Helt orädd gick han fram till två pojkar som lekte på stranden. "Hej, jag är ensam, får jag vara med er", sa han till pojkarna, och visst fick han det. Underbara unge, vad bra du är. 

Sista dagen nere hos farfar tillbringades nere på näset, i både Falsterbo och Skanör. Sommarparadis för både stora och små. Lunch på Kust café och glass på det italienska stället da Aldo innan vi avslutade med en skön promenad nere i hamnen. Nu mot nästa äventyr på Woodlands Country Club utanför Örkeljunga. 


















fredag 18 juli 2014

Badsemester i Skåne

På film innebär skånska stränder alltid små pittoreska badhyttor och vit sand. Precis en sån strand besökte vi idag. Väldigt långt ifrån kommersiella stränder hemma i Stockholm. Mer kommersiell var istället glassförsäljningen på den här stranden som bestod av en piratbåt som kom och la till, full med glass till alla barn. Vilken förälder kan säga nej till att besöka en sån? Kön ringlade sig över halva stranden - kan bara drömma om vilken förtjänst killarna på båten gjorde på oss barnfamiljer där och då. Önskar det var jag själv som kommit på idén. 

Lunch intog vi sedan på Ljunghusens golfklubb (golfklubbar är generellt bra matställen) och vi passade också på att slå lite golf på deras driving range. Det är inte svårt att underhålla Fabbe på semestern. Så länge det finns ett golfhål eller en fotbollsplan är han nöjd. Vi är inte lika nöjda men anpassar oss. 

Kvällen avslutade vi på Skanörs Krog innan solen gick ner över gården. 














onsdag 16 juli 2014

En tur till Köpenhamn

Endast tio minuter från farfars hus kan man ta tåget över till Köpenhamn. Otroligt vad nära Europa man kommer när man tänker efter. Köpenhamn känns på något sätt väldigt interntionellt tycker jag och det visade sig att det inte bara var vi som bestämt oss för att turista i staden denna dag. Mycket folk, trångt på turisstråken men ändå väldigt trevligt. 

Vi tog en lång promenad genom Ströget men också in på många av tvärgatorna för att få se det mer genuina delarna av Köpenhamn. Vi kollade självfallet även in Nyhavn och köpte den efterlängtade fotbollströjan till Fabbe. God öl hade de också. Tuborg, Nickes favoritöl, fanns både i sin originalform och som alkoholfri variant. Bingo. 

Efter en härlig dag med danska förtecken avslutade vi kvällen på farfars terass med smarriga Smörrebröd och med utsikten av Öresund framför oss. 









En riktig hästkarl

Farfar är en cowboy, en riktig hästkarl. Det tog några vändor av övertalning men väl uppe i vagnen tyckte Fabian att det var urhäftigt att åka med farfars precisionsvagn. Monti (som varit med i flera av Harry Potter-filmerna) fick dra vagnen. Vi körde ut mot havet - vilken otrolig utsikt det är här. Nu är frågan om jag och magen ska våga oss upp på hästryggen eller inte... 




tisdag 15 juli 2014

Hos farfar i Skåne

Vi har tagit oss från hemmet i Lännersta till farfar Nenne i Gessie Villastad, söder om Malmö. Resan gick via ett halvregningt Gränna och ett blåsigt Örkelljunga neråt dit solen fortfarande strålar. 

Idag har vi ägnat oss åt skånsk sightseeing på såväl Bosse-Ohlsson som i Skanör och Falsterbo. Vi har dessutom hunnit mata farfars hästar med hembakt knäcke, äpplen och havrefras. Imorgon gör vi en tur till Köpenhamn. Dansk fotbollströja utlovad till lilleman. 










söndag 13 juli 2014

Goa grannar

Bra grannar är viktigt att ha. Vi har några som är hur goa som helst. Fabian har saknat sina kompisar mycket efter att ha varit utan dem hela förra veckan. Men inatt kom de hem igen och barnen lekte som tokar hela eftermiddagen. Vi avslutade dagen med lite häng på vår terass. Kall dryck och snacks till både stora och små. En dag fick de leka i alla fall. Imorgon åker vi mot nya semesteräventyr söderut.