fredag 29 augusti 2014

Fredagsfunderingar

På jobbet. Tar en paus från att tänka på alla mina kunder och riktar istället tankarna mot hemmaplan. Lite trött i huvudet så här på fredagseftermiddagen. För ett par veckor sedan hade vi en arkitekt på besök (Sune) som ska hjälpa oss att rita på vårt hus. med två barn ökar behövet av plats och huset ska därför bli en aning större. Exakt hur mycket större är ännu inte bestämt men ett nytt sovrum, ett badrum och ett större vardsgsrum är vad som står på önskelistan. Ska bli så otroligt spännande att se vad Sune kommer fram till. 

För att inte glömma bort kommer vi att föreviga hela byggprocessen. Det är alltid kul att kolla på för- och efterbilder tycker jag. Har därför gått runt och fotograferat en hel del nu innan då minnet har en tendens att blekna med tiden. 

Och så här ser alltså vårt fina lilla hus ut just nu. Med den plan vi har i åtanke just nu kommer det att vara en dörr istället för ett fönster från vardagsrummet framöver och en terass nedanför. Tror det kommer att bli jättefint. men som sagt, fortsättning följer. 

Bjuder även på en selfie. Så här ser jag ut just nu. Fredag och trött men med nytt läppstift :)



tisdag 26 augusti 2014

Ett vackert yttre

Idag har vi vårdat vårt yttre, det vill säga piffat oss med läckert smink i vackra färger och snygga förpackningar. Nina bjöd in vår goa mammagrupp till tjejkväll i hennes  Make up store-butik och samtidigt som vi smuttade bubbel, smaskade snittar och ställde dumma frågor guidade hon oss genom sminkets underbara värld. Perfekt vardagslyx för tre trötta, utarbetade (delvis gravida) småbarnsmammor. Att vi sedan fick schysst rabatt på de grejor vi köpte hem gjorde ju inte saken sämre :-). 

Nu sitter jag här med en tallrik filmjölk iklädd nya knallröda läppar och känner mig ursnygg. Pojkarna sover på övervåningen. Känner mig glad över mina fina mammakompisar. Så glad att vi träffades på BVC för sisådär 3 år sedan. 



måndag 25 augusti 2014

Återblick från sommaren

Fick precis ett mail från Peder med bilder från deras besök här i somras. Bilderna är tagna för några veckor sedan men just nu känns sommaren långt borta. Regnet öser när utanför just nu och det nästan är för kallt att gå barbent om morgonen. Undrar om det är dags för hösten att komma redan? Aja, så länge får vi njuta av en liten återblick av sommaren och två goa kusiner. 






måndag 18 augusti 2014

Små kompisar

Jag älskar att se när Fabian har roligt med sina kompisar. Nu är han så stor att han får vänner på riktigt. Vänner som han saknar när de är från varandra. Lykke är en sådan vän. Klart att de bråkar ibland (ganska ofta är en boll inblandad) men allt som oftast är de sams. Den här bilden på två kompisar tog vi förra helgen i trädgården. 


söndag 10 augusti 2014

Minea 3 år

Sista semesterdagen firas på Hasseluddsvägen och ett hejdundrande 3-årskalajs hos Minea. Smarrigare fikabord har sällan skådats och inte heller skojigare pool för de små. Supersuccé var det förstås också att få träffa kompisarna igen efter en lång semester. Finaste föräldragruppen fulltaliga! Innan kalaset var det såklart läge för en ordentlig tvagning i badbaljan och stolt kille fick bära fluga dagen till ära. 

Nu blir det god natt och en ny jobbdag imorgon. 








lördag 9 augusti 2014

Trädgårdslördag

Sista helgen på semestern. På måndagen börjar allvaret igen. Jobb och dagis om vartannat och en förlossning som närmar sig med stormsteg, nu är det inte så många veckor kvar. Vi håller för fullt på att förbereda oss för vardagen här hemma, samtidigt som vi försöker suga ut de sista dropparna av en härlig femveckorsledighet. Rutinerna skall tillbaka till det normala igen och både jag och Fabian måste vänja oss vid att vakna tidigare på morgonen. Nicke är uppe med tuppen även på semestern så för honom blir det nog ingen skillnad. Nu sover Fabian i alla fall för kvällen i sin egen nybäddade säng. Den vanan ska vi försöka vidhålla nu under hösten då det annars blir väldigt trångt i sängen framöver... får se hur det hela artar sig. 

En av de bästa sakerna med att ha semester är all den tid som finns för fix och trix i köket. Och som vi har syltat, saftat och bakat här hemma de senaste veckorna. Inga bär eller blad har gått till spillo och vi har fyllt frysarna med både bröd, bullar, saft och marmelad. Blir skoj att plocka fram till hösten. 

Idag har vi hunnit med att både sätta saft på bladen från svartvinbärsbusken och baka supernyttiga morotsfrallor. Hade några stackars kvarlämnade morötter i kylen som behövde ätas upp. Förutom köksarbete har vi även ägnat oss åt att klippa äppelträd och gallra i trädgården. Projekt som aldrig tar slut här hemma. Gallra är dessutom något vi kommer att behöva göra i örtträdgården (pallkragen) som fullkomligt svämmar över av smarriga kryddor. Senaste veckornas väder har gjort gott i lådan. 

Nedan kommer lite bilder från dagen samt några bonusbilder från när kusin Amelia och Peder var här för någon vecka sedan och vi bakade goa bullar. 














torsdag 7 augusti 2014

Sommarens godaste sallad

Här kommer en "note to self" på sommarens godaste sallad. Extra roligt att den dessutom gick hem hos övriga familjemedlemmar trots lite skepsis kring "frukt i mat". Tror det är osten och lönnsirapen i dressingen som är tricket faktiskt. 


Sallad med grillade päron, parmesan och valnötter (och dögod dressing)

½ l ruccola, avsköljd
1 l grönsallad, ex. babyspenat och manché, avsköljd0,75 dl valnötter1 mellanstor päron (det ska vara moget men inte mjukt)extra virgin olivoljaca 1 dl hyvlad parmesan

Vingärett:2 msk extra virgin olivolja3 msk äppelcidervinäger2 msk lönnsirap½ tsk dijonsenapflingsalt och nymalen svartpeppar


Kan även rapportera att hallonen i trädgården äntligen börjar ta fart på allvar. Tack för det efter allt gullande jag ägnat mig åt inför den här säsongen. Fortfarande har vi problemet att hallonen faller sönder när de plockas (varför?) men det kommer ändå massor. Ett steg framåt. Räckte gott och väl till tre frukosttallrikar med American panncakes igår. Smarrigt. 







Girls night out

Över ett halvår har det tagit för att få ihop ett datum då alla kunde ses, men äntligen lyckades vi. Dessutom hakade Andreas Reimers på då han ändå var i Stockholm för kundmöten och annat. Jätteroligt. Så mycket energi jag får ifrån de här tjejerna. Synd bara att man ses så himla sällan. Men alla har sitt liv, sina jobb och sina familjer. Inklusive jag själv. 

Mycket skratt blev det hur som helst och mycket prat om gamla minnen, gamla kollegor och livet som pågår nu. Och nu har vi faktiskt lovat varandra att vi ska försöka ses allihopa lite oftare än en gång om året :). Nästa plan är en golfrunda med Matilda och Nina innan bebis tittar ut och sedan blir det tjejmiddag hos Matilda i november. Längtar redan. Kram finaste tjejerna!




Skeppsmaln

Seg uppdatering från min sida. Energin har helt enkelt gått åt till annat. Nu firar vi sista semesterveckan på hemmaplan. Men förra veckan njöt vi för fullt av landet i Skeppsmaln. Och precis lika fint väder som resten av sommaren bjudit på fick vi också. 

Det är många traditionsenliga utflykter som ska klämmas in uppe i Norrland. Våfflor på Hembygdsgården, Modehuset i Lögdeå, en tur till stan, båtutflykter med fiske och fika på café UH. Och inte nog med det hann vi få till både en egen golfrunda på tu man hand. Inte illa. Men den stora bedriften stod ändå Nicke för då han (äntligen :)) hade fiskelycka. En gädda på sisådär ett och ett halvt kilo fick följa med hem. Panerades sedan och las i pannan. Till och med kräsna finsmakaren morfar provade och jag tror att fisken gick hem hos honom också. 

Bilder kommer här. Många lånade från morfars kamera.