torsdag 22 januari 2015

Snön yr!

Vi vaknade till en fullkomligt snötäckt morgon. Det har säkert kommit en decimeter snö under natten och trädgården blir så där fantastiskt vacker när snön ligger alldeles orörd och vit. Dock tog det inte lång stund förrän mycket var bortskottat. Enda sättet att kunna ta sig till dagis med vagnen. Annat var det då Fabian föddes i juni. Soliga dagar, inga overaller eller filtar behövdes. 

Idag skall vi på första träffen med nya mammagruppen. Ska bli jättespännande att träffa alla. 

Hittills tycker jag att allt har fungerat otroligt smidigt med Nora. Hon har signalerat tydligt sina behov och både sömn och mat har rullat på. Men igår ballade allt ur. Det började med att hon vaknade vid 04 och var gnällig, men ignen mat ville hon ha och inte ville hon somna om heller. Och dagen fortsatte i samma anda. Gråt och tandagnisslan. Och ingen mat. Inte förrän kl 14 (på IKEA av alla ställen) lyckas jag få i ungen lite mat, sittandes i en soffa vid kassorna. Efter detta vände hurmöret en aning men inte förrän hon vaknade i morse (efter att ha ätit en sisådär 8 gånger inatt) var hon nöjd igen. Gårdagen går med andra ord inte till historien som en av Noras roligaste dagar. Men idag är det en ny dag:). 





tisdag 20 januari 2015

Varannan dags regeln

Gårdagen startade som en riktig skitdag. Lillasyster tyckte att 03,45 var en rimlig tid att starta dagen. Mamman med de djupaste ögonhålorna i världen höll inte med. Men men, bara upp och studsa. Morgonen fortsatte sedan med ömsom trots, ömsom gnäll till dess att jag drog i handbromsen och vi bestämde för att starta om. Ibland funkar det förvånansvärt bra.... 

Förmiddagen bjöd sedan på en milslång powerwalk med Elisabeth (Edvins mamma) och efterföljande kaffe. Härlig mammaboost. Go tjej, det där. Nu känner jag mig riktigt motiverad att starta med träningen på allvar. Beach 2015 är nära. 

Dagen som haft en så dålig start avslutades sedan urmysigt med att vi firade Fabbe som hade namnsdag med lerbygge och glass. 

Den vanligaste konflikten vi har här hemma rör oftast klädval om morgonen. För att göra starten lite mer harmonisk för alla och samtidigt undvika att det ligger ett ton kläder i Fabians garderob som inte används har vi infört varannan dags regeln här hemma. Varannan dag väljer Fabbe och varannan dag mamma. Idag är det min dag. Stor kille kräver nyinförda regler... fortsättning följer.




måndag 19 januari 2015

Bröstchock på Hemköp

Den ammande modern har gjort det. Visat brösten i kassakön på Hemköp. Jag skulle ju bara dit och köpa en grillad kyckling. Väl ute på parkeringen igen inser jag att jag har glömt att stänga klänningen och dessutom missat att knäppa amningsbehån. Suck. Måste ha roat både personalen och de andra kunderna en aning, särskillt som klockan var strax före 17 och halva skaran av dagisföräldrar säkert var där. Får helt enkelt kolla ifall någon av föräldrarna kollar snett på mig de närmaste dagarna. 

Idag har vi hängt med Edvin på dagis, Edvins mamma Elisabet och lilla Ebba, tre dagar yngre än Nora. Perfekt att grabbarna kan leka en måndag då de inte får gå på dagis. Får bli fler dejter framöver. 

Fabian är för övrigt otroligt rolig just nu. De existensiella frågorna haglar över oss och vi försöker svara på hans klurigheter så gott vi kan. Idag undrade han t.ex; "mamma, varför är jag beige"... vad svarar man på det? Och "Hur känns det att vara död?" Den frågan får vi ofta... Klurigt det där. Får svara efter bästa förmåga typ. 





söndag 18 januari 2015

Nu rullar vi...


Dagens morgongymnastikövning i det Andreasonska hemmet. Att rulla från mage till rygg... Nåt helt nytt och spännande. Tänk vilka saker man kan göra med sin kropp ...





Fullt ös medvetslös

Vilken helg vi har haft hittills! 

Som brukligt startade vi helgen med ett hejdundrande fredagsmys. Popcorn är ett måste (med smööööör) och likaså fredagsdans i köket. Dessutom smackade vi på med lite rejäla köttbitar och rödvin för att fira in helgen när två finingar somnat i soffan. 

Nu är det en månad kvar till Nina och Marcus bröllop så igår var Nicke iväg på svensexa hela dagen för att fira Marcus. En lyckad dag av bilderna att döma. Hoppas brudgummen var nöjd också. Jag hade samtidigt bjudit in mammor (Nina och Cissi) och barn (Liam och Leon) på frukost (blev brunch) och ett besök på Lek & Bus i Nacka Strand. Med under dagen fick vi också Marcus syster Cecilia och hennes son Alvin. Supertrevligt. Och som los kidos lekte. En trött hjälte som knappt kunde hålla ögonen öppna på vägen hem. 

Idag tar vi det lugnare, efter en riktig brakfrukost. Vissa slappar i soffan och andra skurar golvet. Men guldkant blir det ändå när morfar kommer över med semlor. Blir nog en eftermiddagspromenad på detta... 
















torsdag 15 januari 2015

En "jobbig" torsdag...

Inte så farligt som det låter :). Utan istället en dag i jobbets tjänst. Ganska skönt att faktiskt få använda hjärnan till annat än barnen för en sekund. Begav mig in till stan med lilltjejen för att möta upp min kollega Kevin som började vid årsskiftet. Ett möte med honom och därefter fin lunch på Jamies italian med maken som skulle passa Nora efter maten. En presentation med potentiell kund stod på agendan. Två punkter på jobbagendan och jag var helt slut :). Men då är jag väl ändå förtjänt av en AW idag... eller? 

I onsdags var vi även på BVC med tillhörande läkarbesök och Rotari-vaccin för Nora. Allt såg bra ut. Hon är nu 57,1 cm lång och väger 5450 gram. Stor tjej, även om vikten dalat lite senaste veckorna. Skall tillbaka på ny vägning om två veckor. Förmodligen är det ara kurvan som stabiliseras men alltid skönt att vara helt säker. 

Nu är det fredag igen och det är grymt halt ute. Så halt att vi inte kan gå neråt gången med båda barnen. Blir till att klättra över staketet för att ta oss till dagis. Vilket äventyr! 

Och slutligen rapporterar vi att JACK ÄR HÄR! Det hjälpte tydligen att snacka vett med honom över i lunch i början på veckan. Vi gratulerar Pernilla, Pierre och Minea till en ny familjemedlem och längtar efter att få träffa honom. 






tisdag 13 januari 2015

Snölek

Är det vinter ska det tamejtusan vara vinter också,  med snö... Och några dagar fick vi! Så himla mycket roligare för kidsen att vara ute i snö än i slask. 

Vi har en kanonfin pulka-/skidbacke nästgårds. Här hängde vi med morfar och Tino i måndags på Fabians lediga dag. Förutom vi var det ett dagis som lekte i backen bredvid. Perfekt när somliga tar upp nästan hela backen :-)

Igår var snön nästan borta och Fabian tillbaka på dagis. Då vankades det istället innehäng med Pernilla och Pierre. Eller i själva verket en spontanlunch på Melanders i Nacka Forum. Trevligt som attan! Vi alla försökte tala allvar med Jack i Pernillas mage. Han ligger på övertid och jäser. "Kom ut nu jack, vi vill leka med dig!"... framförallt Nora... (bild snodd från Pernilla)









måndag 12 januari 2015

Wow vilken jul!

Vilken ledighet vi har haft. Många och lång härliga dagar med bus, snö, paket, umgänge god mat och dryck och en gnutta motion. En sådan där jul då dagarna liksom låg perfekt för den i familjen som jobbar. Innebar många dagars sammanhängande ledighet. 

Under denna ledighet har vi hunnit samla på oss många härliga bilder på våra små busfrön och annat som förgyller tillvaron. Vi kör en liten bildkavalkad helt enkelt. 

Och nu är det för övrigt vardag igen!