fredag 19 december 2014
Det första leendet!
Jag och skruttan hade egentid imorse när grabbarna sov. Lite lajbans i soffan och vips där kommer det första riktiga leendet. Jag bara smälter. Min lilla köttbulle skrattar. Plötsligt blev hon så mycket mer levande på något sätt och jag fick en helt annan kontakt. Glömt hur det kändes första gången. Vilken fredag!
torsdag 18 december 2014
Jullunch med jobbet...
Men först en riktigt dålig start på dagen, Vissa dagar funkar bara inte. Alla gnäller på varandra,är trötta och tiden räcker inte till. Det var en sådan dag idag. Eller i alla fall imorse. Blä. Helt slut redan innan lunch.
Men jag och Nora hade ett trevligt nöje inbokad då vi skulle åka in till stan och äta jullunch på mitt jobb. Och dessutom skulle vi äntligen få se de nya lokalerna på riktigt då vi flyttade i måndags. Bara att packa väskan och bege sig mot Fridhemsplan. Det som dock var positivt var att jag fick med mig vagn och blöjor. Igår fick Nora nöja sig med en dambinda efter att ha bajsat hos frisören. Men det gick ju bra det också...
Som tur var vände dagen ganska snart efter att vi kommit hemifrån. Ny energi och ny miljö. Dessstom fick vi gott julbord, skoja med kollegorna och lite varm glögg. Mysigt.
Nu är Niklas iväg på julfest och jag är själv hemma med lilltrollen. Nora har lite ont i magen och gnäller mest hela tiden. Det gär det svårt att få till en riktig middag. Men då rycker Fabbe in och gör sin middag alldeles själv med lite spisassistans från mamma. Stor och duktig kille. Själv får jag äta ståendes med Nora i babybjörnen. Går ju det också.
Ja det var en dag i en småbarnsmammas liv. Lite sisådär smårörigt, intensivt men mysigt på samma gång.
Men jag och Nora hade ett trevligt nöje inbokad då vi skulle åka in till stan och äta jullunch på mitt jobb. Och dessutom skulle vi äntligen få se de nya lokalerna på riktigt då vi flyttade i måndags. Bara att packa väskan och bege sig mot Fridhemsplan. Det som dock var positivt var att jag fick med mig vagn och blöjor. Igår fick Nora nöja sig med en dambinda efter att ha bajsat hos frisören. Men det gick ju bra det också...
Som tur var vände dagen ganska snart efter att vi kommit hemifrån. Ny energi och ny miljö. Dessstom fick vi gott julbord, skoja med kollegorna och lite varm glögg. Mysigt.
Nu är Niklas iväg på julfest och jag är själv hemma med lilltrollen. Nora har lite ont i magen och gnäller mest hela tiden. Det gär det svårt att få till en riktig middag. Men då rycker Fabbe in och gör sin middag alldeles själv med lite spisassistans från mamma. Stor och duktig kille. Själv får jag äta ståendes med Nora i babybjörnen. Går ju det också.
Ja det var en dag i en småbarnsmammas liv. Lite sisådär smårörigt, intensivt men mysigt på samma gång.
onsdag 17 december 2014
Den första snön
Då var den äntligen här... den första snön. Kul att se reaktionen hos Fabian när flingorna började landa. En tidig julafton! Dpck himla konstigt att knopparna på rosorna fortfarande är kvar. Men man blir ju knappast förvånad av vädret längre. Nu håller vi alla tummar att snön ligger även under nästa vecka. Vill ha en vit jul.
I helgen hade vi hela galna föräldragruppen här på glöggmys, numera tradition. Tur att vi byggt ut huset till nästa år då antalet barn går från 4 till 7 under året. Mysigt som vanligt med mycket bus och skratt.
Även tomteverkstaden är igång här hemma. Både hemgjorda och ätbara paket kommer att läggas under granen (som Fabian och Nick traditionsenligt köpt) i år.
I helgen hade vi hela galna föräldragruppen här på glöggmys, numera tradition. Tur att vi byggt ut huset till nästa år då antalet barn går från 4 till 7 under året. Mysigt som vanligt med mycket bus och skratt.
Även tomteverkstaden är igång här hemma. Både hemgjorda och ätbara paket kommer att läggas under granen (som Fabian och Nick traditionsenligt köpt) i år.
tisdag 9 december 2014
Minimarket
När jag var liten fanns det en liten jourlivs vid namn Minimarket precis bredvid dagis (ja det hette ju så då...). Pappa envisades med att jag skulle lära mig att handla själv där genom att skicka med mig en slant och sedan alldeles på egen hand gå in och beställa en glass, ett tugummi eller vad det nu var.
Min stora och stolta treåring gjorde just detta igår. Efter en tur i Nacka Forum blev han hungrig. Jag satt och ammade Nora och skickade därför med pojken en peng och bad honom att ställa sig själv i kön på Burger King. Och det gjorde han. Väl framme vid kassan hörde jag hur han med stadig röst beställde en hamburgare (med enbart ketchup, något han helt kom på själv) och betalade med sin tjugolapp som han fick med sig. Gissa vilken stolt kille som kom tillbaka springades med hamburgaren i ena handen och en guldpeng i den andra. Mammas stora kille. Nu är alltså den milstolpen nådd och vi kan börja skicka Fabian på ärenden :-).
Blev för övrigt inget BVC då Marlene, sköterskan, var sjuk. Istället bakade vi en pepparkaksfotbollsplan, shoppade de första julklapparna och fikade med morfar. Kanondag helt enkelt.
Min stora och stolta treåring gjorde just detta igår. Efter en tur i Nacka Forum blev han hungrig. Jag satt och ammade Nora och skickade därför med pojken en peng och bad honom att ställa sig själv i kön på Burger King. Och det gjorde han. Väl framme vid kassan hörde jag hur han med stadig röst beställde en hamburgare (med enbart ketchup, något han helt kom på själv) och betalade med sin tjugolapp som han fick med sig. Gissa vilken stolt kille som kom tillbaka springades med hamburgaren i ena handen och en guldpeng i den andra. Mammas stora kille. Nu är alltså den milstolpen nådd och vi kan börja skicka Fabian på ärenden :-).
Blev för övrigt inget BVC då Marlene, sköterskan, var sjuk. Istället bakade vi en pepparkaksfotbollsplan, shoppade de första julklapparna och fikade med morfar. Kanondag helt enkelt.
söndag 7 december 2014
Nattvandring
Rutinerna har börjat sätta sig här hemma. Nora sover fortfarande stora delar av dygnet men har fått en förkärlek för att vara vaken två timmar på natten, mellan kl. 03 och 05. Tack hjärtat! Just den tiden på dygnet kanske inte mamman bidrar med den bästa mest intellektuella stimulansen, men det finns ju högkvalitativa serier på TV vi kan slumra till tillsammans. Lovely. ¨
Helgen har annars bjudit på ett högt tempo. Nicke har målat kökstaket och lekt med killkompisarna. Jag har hängt med barnen, busat i Hellasgården, fikat hos Vince som fyller ett år och fått god mat hos mormor och firat nickes namnsdsg.. En späckad helg. I fredags fick vi dessutom ett fredagsmys på hög nivå med både dans, popcorn och tvårätters bara vi vuxna. Kändes lyxigt.
Nu är det måndag och första dagen Fabian ska vara hemma från dagis. Det innebär att Nora blivit en månad. Stor tjej. Idag blir det BVC, synkontroll för Fabbe och allmänt myshäng.
Helgen har annars bjudit på ett högt tempo. Nicke har målat kökstaket och lekt med killkompisarna. Jag har hängt med barnen, busat i Hellasgården, fikat hos Vince som fyller ett år och fått god mat hos mormor och firat nickes namnsdsg.. En späckad helg. I fredags fick vi dessutom ett fredagsmys på hög nivå med både dans, popcorn och tvårätters bara vi vuxna. Kändes lyxigt.
Nu är det måndag och första dagen Fabian ska vara hemma från dagis. Det innebär att Nora blivit en månad. Stor tjej. Idag blir det BVC, synkontroll för Fabbe och allmänt myshäng.
onsdag 3 december 2014
Julförberedelser
20 dagar kvar till jul. Vi räknar ner här hemma. Fabian sitter bänkad kvart över sju varje morgon och följer årets julkalender - Piratskattens hemlighet. Väldigt spännade. Efter varje avsnitt öppnar han dagens lucka. Precis som det ska vara och alltid har varit.
Jag har börjat med julmaten också. Frysen laddas med kakor, bröd och bullar. Bäst hittills blev årets lussebullar. Inga klassiska torra kusar utan snäckor fyllda med mandelmassa och apelsin. Rykande åtgång redan, får se om det blir några kvar till julafton....
Jag har börjat med julmaten också. Frysen laddas med kakor, bröd och bullar. Bäst hittills blev årets lussebullar. Inga klassiska torra kusar utan snäckor fyllda med mandelmassa och apelsin. Rykande åtgång redan, får se om det blir några kvar till julafton....
Hur fort kan man växa?
Vår lilltjej växer så det knakar. På förra veckans inskrivning på Bvc hade hon gått upp hela 800 gram... nästan ett kilo. Men som hon äter är det förståeeligt. Nu har dock amningen lugnat ner sig lite och hon äter ungefär var tredje timme. Lite skönt måste jag säga då jag får saker gjorde under dagarna. Hinner till exempel baka lussebullar, stryka skjortor och blogga. Men klart det är mysigare när hon är vaken. Hon börjar bli mer och mer närvarande med både blicken och med små söta grymtljud. Det är så himla kul att se de här första stegen i utvecklingen. Jag försöker kolla hela tiden så att jag inte missar något.
Fabbebus går det inte att missa just nu. Han är gladare, busigare och livligare än någonsin. All svartsjuka som infann sig för ett par veckor sedan är som bortblåst och vi börjar alla hitta våra roller här hemma. Vi hade utecklingssamtal på dagis häromdagen. Enligt pedagogerna är Fabian en supersnäll kille som både inspirerar och hjälper sina kompisar. Hur stolt mamma blir man då? Det känns så viktigt att han får med sig rätt värderingar och blir en snäll person redan nu.
Avslutar detta inlägg med en rapport från årets härligaste tjejkväll! I lördags tog jag minitjejen med mig och åkte hem till Matilda på tjejmiddag. Det vanliga gänget bestående av mig, Matilda, Nina och Karin hade lyckats få till en tid att ses (helt otroligt) och vilket kalas Matilda bjöd på. En trerätters a la nobelmeny var det och jag var ute änd till klockan 01 :). Busigt!
Fabbebus går det inte att missa just nu. Han är gladare, busigare och livligare än någonsin. All svartsjuka som infann sig för ett par veckor sedan är som bortblåst och vi börjar alla hitta våra roller här hemma. Vi hade utecklingssamtal på dagis häromdagen. Enligt pedagogerna är Fabian en supersnäll kille som både inspirerar och hjälper sina kompisar. Hur stolt mamma blir man då? Det känns så viktigt att han får med sig rätt värderingar och blir en snäll person redan nu.
Avslutar detta inlägg med en rapport från årets härligaste tjejkväll! I lördags tog jag minitjejen med mig och åkte hem till Matilda på tjejmiddag. Det vanliga gänget bestående av mig, Matilda, Nina och Karin hade lyckats få till en tid att ses (helt otroligt) och vilket kalas Matilda bjöd på. En trerätters a la nobelmeny var det och jag var ute änd till klockan 01 :). Busigt!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

