Vissa saker kommer tillbaka och de känner vi igen från mammaledigheten med Fabian. Majskrokarna (och kletet de medför), Babblarna på högsta volym dygnet runt pch inte minst torsdagarnas besök på Klapp och Klang. Förra veckan gjorde vi debut på Klapp och Klang för denna gång. Nora gillade det och var inte alls lika rädd som brorsan sin. Blir stående på agendan framöver. Efteråt lunchade vi med Pernilla och Jack på hemmaplan. Tokmysigt.
Helgen som var har varit magisk. Magin har bestått av sol (och lite värme), kravlöst umgänge med grannar, familj och pärongrupp. Älskar helgerna när man bara är ute i trädgården från morgon till kväll och fixar. Barnen springer mellan husen och föräldrarna dricker kaffe, pratar strunt och garvar.
Sist men inte minst tackar vi familjen Gylling/Gustavsson för en pangtrevlig söndag i Hasseludden. Bra grillat Pierre och tack Pernilla för årets smarrigaste tårta. Den kommer jag att vilja ha receptet på bums.
Tänk vilken frihet för både förälder och barn när barnet kan sitta själv. Och vi är på god väg. Hon faller emmellanåt förstås, men lyckan är total när det funkar. Kul också för Fabbe, då den gemensamma leken blir betydligt lättare när lekkamraten inte bara stirrar i taket.
Att Fabbe utvecklas är också tydligt. Den 4 maj börjar han på Trädkojan. Där går man när man är 4 och 5 år (hjälp, är han så stor???). Spänningen är olidlig för alla inblandade parter. Även om det kan skymtas lite separation emellanåt också.
Veckan har varit lugn för övrigt. Jag har vårpyntat, både inne och ute. Bastun har fått sig ett uppsving och huset är genomstädat. Skönt.
Det som skulle bli Lilla Piren i Finnboda Hamn blev Urban Deli och en uteservering som badade i solsken. Bara att slänga av sig jackan och pressa lite. Till och med Noris fick låta det blonda svallet vaja i vinden för första gången. Det firade hon med att trycka en halv surdegsmacka med smör. Hon har aptit tjejen, det märks redan. Själv fick jag en tokgod skaldjurssallad. Så mysigt att få hänga lite med mamma och syrran för en stund.
Idag skall jag in till kontoret en sväng. Dags att planera för min tillbakakomst. Lite läskigt känns det, men också roligt. Det är svårt att hålla sig ajour om det som händer på jobbet när man befinner sig på hemmaplan. Men idag får jag förhoppningsvis en liten insyn och lite bättre koll på läget.
Igår tog vi även en skön kvällspromenad i området hela familjen. Går att få mycket inspiration från andra hus när man skall planera sitt eget bygge. Avslutade med att sitta ute en stund (kl. 20 på kvällen) utan jacka. Nu får väl våren ändå vara här va?
Då var påsken över. Äggen är uppätna, tulpanerna sjunger på sista versen och allas våra magar har blivit en aning större. Som jag har frossat gotte alla dagar. Men det är väl det påsken är till för. Barnen har fått mängder med påskägg och vi har njutit av en massa samvaro med släkt och vänner.
Långfredagsmiddag med morfar och Brittis, påskafton med hela tjocka släkten hos mormor, påskdagslunch inklusive vedleverans i Hölö och nästföljande middag hos Elisabeth, Thomas, Edvin och Ebba. En ätandes påsk alltså...
Tyvärr har inte vädret bjudit på någon sol direkt, men igår vände det lite. Och idag skiner det som attan utanför fönstret. Nanny är kvar i Stockholm till ikväll så vi tar en mysig lunch tillsammans i Finnboda Hamn.
Och då är frågan om jag skall ta en powerwalk nu när Nora sover eller en kaffe i solen på trappan. Svår fråga.
PS. Vi tänker köpa en vedeldad badtunna till den nya terrassen. En dröm som blir sann.DS.
Hemma efter grymma dagar i Åre som bjöd på både sol och snö. Ett 40-årsfirande av farbror Peder, massor av skidåkning, god mat, vin och umgänge med tjocka släkten. Fabian har lärt sig åka skidor (och lift) på riktigt och busat järnet med kusin Amelia. Vi har kollat Sveriges största vattenfall, gått på after ski och allmänt chillat.
Trötta, lite mer solbrända med en aning träningsvärk är vi nu hemma igen och påskfirar. Till och med bilresan tur och retur gick strålande med bägge kidsen. Så stolt över mina små avkommor.