måndag 23 mars 2015

Utecklingsstadier

Här hemma pågår två olika utvecklingsfaser paralellt med varandra. Den lilla trotsar sin egen förmåga och tror att hon kan sitta. Kanske inte riktigt än lilla Nora, men bra att du försöker. Hon gör allt för att dra sig uppåt, vare sig hon sitter i babysitter eller i famnen. "Kan sitta själv... tror jag hennes lilla hjärna tänker :). 

Annars skrattar hon för fullt. De riktigt stora garven kommer när storebror dasar eller sjunger någon av de vanliga kiss- och bajssångerna. Fullt ös. 

Den stora trotsar inte sig själv, men oss istället. Vi har varit förskonade från allt vad trots heter under hela Fabians uppväxt så här långt men nu är det ett faktum. "Vill inte, kan inte, mamma är dum, ingen tycker om mig, jag ska inte... " är alla vanligt förekommande sägningar här hemma. 

Eller trots förresten, det ska man ju inte kalla det. Inte om man ska lyssna på psykologerna i alla fall. Istället kallar man det "självständighetsfasen". Det vill säga barnet strävar efter mer frihet och utrymme. Trotsen visar sig istället när föräldrarna inte har hängt med i utvecklingen. Här hemma skall vi alltså jobba på vårt tålamod och samtidigt ge Fabian mer space. Ja men då kör vi!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar