fredag 6 mars 2015

Nora 4 mån

Hipp hipp hurra... 4 mån blir lilltösen idá... 

Supertöntigt rimmat men det strumtar vi i, för idag firar vi Nora. 4 månader är ett steg uppåt på utvecklingstrappan tycker jag. Den lilla spädisen förvandlas till bebis. Så här stor det på nätet: 

Nu kan din bebis känna igen bekanta ansikten, han eller hon kan skilja mamma från pappa och vet vem de är. Många har redan skaffat sig en favoritleksak och kanske har du märkt att det är en sång eller bok som bebisen tycker bättre om än andra. Han tycker förmodligen om att leka med sina leksaker på en matta eller filt på golvet. Babygym kan vara ett bra alternativ för att stimulera bebisen och uppmuntra henne att utforska och lära sig samtidigt som hon tränar motoriken.
Bebisen kan rulla från sida till sida och kanske från mage till rygg när den ligger ner. Uppmuntra honom/henne att rulla och hjälp den att sitta upp med stöd. Det är oftast mer intressant för bebisen att sitta upp och titta på saker än att ligga på rygg och stirra i taket. Vid det här laget kan bebisen förmodligen plocka upp saker och stoppar dem för det mesta direkt i munnen. Munnen är bebisens känsligares sinnesorgan vid den här åldern och de vet inget bättre sätt att lära sig om ny saker än att stoppa dem i munnen. Läs mer om hur bebisen upplever världen omkring sig. Se till att leksakerna inte har några små lösa delar som bebisen kan råka svälja och sätta i halsen.

Vi börjar med att iklädda regnjacka och stövlar bege oss till Finntorps bageri för sconesfika. Bästa sättet att börja en fredag på kan jag tycka...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar