fredag 6 mars 2015

Drömmar om Italien

I år fyller jag tant. Tänk, 30 år. Det är vuxet. Jag har länge funderat på hur jag (vi) ska fira detta och pendlat fram och tillbaka mellan att ha fest, familjemiddag, ingenting alls eller att åka på en resa. Efter många om och men lutar det nog mest åt det sistnämnda. Dock inte i samband med själva födelsedagen utan under sommarsemestern. 

Jag har kollat resmål på nätet och fastnat för Kalabrien. Det ska tydligen vara det "genuina Italien" om man får tro olika resguider på nätet. Vattnet skall vara klarblått, maten hemlagad och turismen inte alls för omfattande. Låter lovande. 

För att göra planeringen av den eventuella resan så rolig som möjligt bestämde vi att gårdagens fredagsmys skulle ha Italienska förtecken. Och mer italienskt än en hemlagad Margerita kan det ju faktiskt inte bli. Margerita är ju Venus (kärleksgudens) gåva till det Napolitanska folket (därav färgerna). Romantiskt som attan. 

Jag följde Paolo Robertos recept på pizzadeg slaviskt och degen fick därmed jäsa i 9 timmar. Snacka snabbmat.. Men gott blev det. Slog dessutom till på en panzanellasallad (Toscansk brödsallad) som är en favorit här hemma. 

Hur gick planeringen sedan då? Helt okej. Italien blir det, förmodligen under augusti. Kalabrien kanske, eller Toscana. Det beror på. Men jag längtar redan! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar