fredag 13 mars 2015

Bonustid... och den där amningen

I förrgår kväll klockan 20 fick vi ett mail från förskolan. Halva personalstyrkan hade signat ner i magsjuka. Stackarna. Istället uppmanades vi föräldralediga att vara hemma med våra stora som igår. Så vi fick alltså en bonusdag igår, Fabbe och jag. Samtidigt sken solen så vi packade picknickkorgen, lite nybakade smurf-cupcakes och ringde våra nyvunna vänner Elisabeth, Edvin och Ebba som också var hemma. Tillsammans hängde vi sedan hela dagen i Nyckelviken. Kanonmysigt. Dessvärre glömde jag telefonen i bilen (som vanligt), och därför finns inga bilder, men kan intyga att det lektes friskt. Istället langar vi in ett par bilder från måndagens häng vid Bagarsjön. Första vårfikat utomhus. 

Ja så var det ju det med amningen. Vi har haft matkrångel denna vecka. Lillfröken fräken är intresserad av allt nytt i den stora världen, bortsett från sin mammas tuttar. Så fort jag lägger henne till bröstet ålar hon sig som en mask och vänder bort huvudet. Frustrerande. Framförallt när man befinner sig någon annanstans än typ hemma i soffan. Till slut har jag fått ta till flaskan istället och den äter hon med gott mod. Går väl fortare antar jag och hon kan kolla in omgivningen samtidigt. 

Jag har känt lite stress över det här matstrulet. Jag vill kunna fortsatta ge min dotter mat. Samtidigt vill jag att vardagen ska fungera och att hon ska vara mätt och nöjd. Svår avvägning det där. Nu senaste dagarna har vi landat i att jag ammar henne på natten (2 gånger kanske) samt morgon och kväll då hon är trött (det går lättare då). På dagarna får hon istället flaska och det verkar hon nöjd med. Hon äter dessutom mer nu och är gladare om kvällarna. Hoppas detta är ett recept som kommer fungera ett tag. Vi håller tummarna. 

Med det sagt laddar vi för en härlig helg. Michaela (Nanny) kommer upp från Helsingborg ikväll för att hänga med oss. Fabbe har längtat som en galning. Blir en lunch hos mamma, simning på söndag och efter det trevligt päron- och barnhäng i Cissi och Peters nybyggda hus. Det ser vi fram emot att spana in. 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar