Jag vet inte om det är ett omedvetet nyårslöfte eller det faktum att jag har blivit tvåbarnsmorsa som gjort det, men jag har blivit mycket mer medveten om vad vi stoppar i oss här hemma. Inte att vi bantar eller så, inte ens nära, men vart maten kommer från, vilken kvalitet det är och hur det är tillverkat har blivit så mycket viktigare. Vi fikar förstås på helgerna (helst hembakat) och äter fortfarande smör och grädde i maten, men köttet ska vara svenskt, brödet av bra kvalitet och köttbullarna hemgjorda... i alla fall oftast. Jag tror att man får med sig bra matvanor från grunden.
Som ett led i det här med matkvaliteten är jag lite inne på Raw food-tänket. Det vill säga att använda råkost och låta grönsaker, nötter, frön mm. vara en del av maten. En favorit som både fika och mellis är därför Raw food-bollar. Så enkelt och så galet goda. Bara att mixa och sedan frossa. Igår gjorde jag en ny sats. De är redan halvt uppätna (av mig....)
Idag firar vi för övrigt att Nora fyller 3 månader. Tänk vad tiden går fort. Förutom det traditionella fredagsmyset kommer vi att bege oss till stan för en mysig lunch på Miss Voon med en kär gammal vän.
Åh ge mig receptet!
SvaraRaderaSjälvklart!
SvaraRadera7 dadlar
1 dl cashewnötter
1 dl mandlar
2 msk kakao
1 msk honung
3 msk rapsolja
kokos att rulla bollarna i
kör allt i mixern. Sen ät! :)