Som min fina make påpekade på nyår när vi pratade om nyårslöften och annat.. "två barn är inte dubbelt så mycket, det är åtta gånger så mycket...". Och ibland har han faktiskt rätt. Fabian har verkligen tagit till sig Nora på alla sätt med både kärlek och tålamod. All eloge till honom. Men samtidigt känns livet ändå som en ända stor logistikövning emellanåt. Allt skall ske med minutanpassning för att tajma ät- och sovtider. Samtidigt måste den stora få sin tid och maken... ja den tiden kommer på sista plats och får sitt på helgerna mellan 20 och 21 när barnen sover.. typ. Men det är ju så det ska vara. Och egentiden...? Den tar vi till påsk eller nåt... :)
Men nu tycker jag ändå att rutinerna har börjat sätta sig här hemma. För oss alla. Hämtning och lämning på vardagar bidrar till att få Noras sovrutiner att fungerar, vilket är toppen. Hon somnar vid halv nio i vagnen när vi går till dagis och sover sedan (allt som oftast) i ett par timmar åtminstone. Då hinner jag fixa ordningen hemmet och mig själv innan det är dags för lunch. Eftermiddagen består av lek (på Noras nivå), en promenad, handling eller en fika nånstans innan dagishämtning och ny sovning nalkas vid tretiden. På helgerna ballar det fortfarande ut en aning. Det är liv i luckan hemma så lillan vaknar hela tiden och blir därmed otroligt grinig. Men samtidigt måste hon ju vänja sig vid storebrorsans rörelse och tempo så vi får väl helt enkelt stå ut.
Samtidigt kände jag ändå i helgen att det var dags att sätta lite ytterligare rutiner för de små. Om inte annat för att minska stressen och göra livet lite smidigare. Det innebär att båda barnen sätter på sig pyjamas strax före sju, borstar tänderna och varvar ner. Nora nattas sedan mellan sju och halv åtta (ca) och Fabbe därefter. Ska testa detta en vecka och se om det fungerar.
Dessutom har vi börjat med veckomeny som skrivs på söndagar. Alla får vara med och bestämma rätter för veckan och handling sker på måndag när jag har båda barnen. Veckans meny ser ut som följer;
Mån: Cajungryta med kyckling och chorizo
Tis: Skreitorsk med skagenröra, potatis och broccoli
Ons: Spenatsoppa med ägg
Tors; Spagetti carbonara
Fre: Boeuf Bourgignon
Men åh, tar det så lång tid innan man kan få lite rutiner… Jack är helt oberäknelig vad gäller mat och sömn här, vill ha rutiner nu! Bra kvällsrutin ni hade infört, den kanske vi kör copy paste på :) Kram!
SvaraRadera