Fabbe går på Knatteskutt på tisdagkvällarna sedan några veckor tillbaka. Knatteskutt arrangeras av Svenska Idrottsfrämjandet och tanken med aktiviteten är att erbjuda barn i olika åldrar en möjlighet att prova på olika idrottsaktiviteter och "motorisk utveckling och inlärning i grupp". Tyvärr har vi blivit riktigt besvikna. Framförallt Fabian. Ambitionerna är kanon, barnen har fått prova på både volleyboll, gymnastik och handboll, men både innehållet och ledarnas engagemang är verkligen katastrof. Jag är själv utbildad ungdomsledare (för Svenska Ridsportförbundet) så jag vet vad som krävs för att leda små barn. Det räcker inte att säga åt barnen vad de ska göra. Du måste visa barnen, med både rösten och hela din kropp och du måste själv tycka att det är roligt. Dessutom måste du kommunicera med barnen på barnens sätt och låta dem vara delaktiga.
Igår var första gången jag var med på en Knatteskuttlektion och jag blev av ovan att döma både besviken och förbryllad över hur man kan ta betalt för ett sådant uselt levererat engagemang. Ingen av barnen såg ut att ha särskillt roligt, tempot var otroligt lågt och de två ledarna såg ut som om de skulle vilja gå hem och göra något annat vilken sekund som helst. Vi gick efter halva lektionen, på Fabians inrådan. Så ska det inte vara. Nu blir det till att skriva ett mail till föreningen och framföra mina kommentarer. Ingen Knatteskutt för vår del nästa termin.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar