En av de bästa sakerna med att ha semester är all den tid som finns för fix och trix i köket. Och som vi har syltat, saftat och bakat här hemma de senaste veckorna. Inga bär eller blad har gått till spillo och vi har fyllt frysarna med både bröd, bullar, saft och marmelad. Blir skoj att plocka fram till hösten.
Idag har vi hunnit med att både sätta saft på bladen från svartvinbärsbusken och baka supernyttiga morotsfrallor. Hade några stackars kvarlämnade morötter i kylen som behövde ätas upp. Förutom köksarbete har vi även ägnat oss åt att klippa äppelträd och gallra i trädgården. Projekt som aldrig tar slut här hemma. Gallra är dessutom något vi kommer att behöva göra i örtträdgården (pallkragen) som fullkomligt svämmar över av smarriga kryddor. Senaste veckornas väder har gjort gott i lådan.
Nedan kommer lite bilder från dagen samt några bonusbilder från när kusin Amelia och Peder var här för någon vecka sedan och vi bakade goa bullar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar