lördag 9 augusti 2014

Trädgårdslördag

Sista helgen på semestern. På måndagen börjar allvaret igen. Jobb och dagis om vartannat och en förlossning som närmar sig med stormsteg, nu är det inte så många veckor kvar. Vi håller för fullt på att förbereda oss för vardagen här hemma, samtidigt som vi försöker suga ut de sista dropparna av en härlig femveckorsledighet. Rutinerna skall tillbaka till det normala igen och både jag och Fabian måste vänja oss vid att vakna tidigare på morgonen. Nicke är uppe med tuppen även på semestern så för honom blir det nog ingen skillnad. Nu sover Fabian i alla fall för kvällen i sin egen nybäddade säng. Den vanan ska vi försöka vidhålla nu under hösten då det annars blir väldigt trångt i sängen framöver... får se hur det hela artar sig. 

En av de bästa sakerna med att ha semester är all den tid som finns för fix och trix i köket. Och som vi har syltat, saftat och bakat här hemma de senaste veckorna. Inga bär eller blad har gått till spillo och vi har fyllt frysarna med både bröd, bullar, saft och marmelad. Blir skoj att plocka fram till hösten. 

Idag har vi hunnit med att både sätta saft på bladen från svartvinbärsbusken och baka supernyttiga morotsfrallor. Hade några stackars kvarlämnade morötter i kylen som behövde ätas upp. Förutom köksarbete har vi även ägnat oss åt att klippa äppelträd och gallra i trädgården. Projekt som aldrig tar slut här hemma. Gallra är dessutom något vi kommer att behöva göra i örtträdgården (pallkragen) som fullkomligt svämmar över av smarriga kryddor. Senaste veckornas väder har gjort gott i lådan. 

Nedan kommer lite bilder från dagen samt några bonusbilder från när kusin Amelia och Peder var här för någon vecka sedan och vi bakade goa bullar. 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar